Saturday, December 1, 2007

Senast lästa

Eftersom jag lade ner NaNoWriMo i förtid har jag kunnat återgå till läsandet.

James Joyce, Ulysses


Så har jag då äntligen tagit mig igenom Ulysses. Tog bara fyra månader, betydligt kortare än de 2,5 åren det tog mig att läsa hans Finnegans Wake, och det beror rätt mycket på att den här är oändligt mera lättläst, om än inte lättläst. Det mesta om inte allt har väl redan sagts om en sådan här klassiker, jag kan bara säga att den var riktigt bra, om än otroligt ojämn. Långa passager upplevde jag som riktigt tråkiga och raljerande, ungefär som hur de ljudligaste mänskorna på cocktailparties har en förmåga att vara de mest ointressanta mänskorna på nyss nämnda parties. Shut up already som ett av mina tidigare favorituttryck gick. Men snabbt skiftade den till riktigt intressant och rolig läsning, så summa summarum var det värt att ta sig igenom de tråkigare passagerna.

Thomas L Friedman, The World is Flat


Har förvisso redan bloggat om den men det var innan jag läst ut den. Det har jag gjort nu och omdömet står sig. Slöseri med tid som du gör rätt i att undvika. Att författaren är en komplett galen idiot som öser ur sig vad för skit som helst bara för att höras (skulle tro att han är rätt ljudlig på cocktailparties...) är liksom inte ett bra fundament för en bok.

Xavier de Maistre, A Journey Round My Room


En gammal och numera mestadels glömd klassiker, ett självporträtt om en författare som av förmodad sjukdom stannar på sitt rum i 42 eller så dagar (han har så klart butler som kan hantera värdsliga problem) och under tiden försjunker i dagdrömmar, filosofiska utvecklingar och detaljerade beskrivningar av rummet han vistas i. Bra bok med stark författarröst som påminde otroligt mycket om en författare som jag liksom bara har på tungan men inte kan minnas. Skulle kunna vara Albert Camus.

William Faulkner, The Sound and the Fury


Blandade av någon anledning ihop den här med Steinbecks Grapes of Wrath och plockade upp den på biblioteket. Klassiker, men inget vidare bra i min mening. Minns inte så mycket av den men det kan förstås bero på att jag fuskar lite här, jag läste den i somras men har glömt att nämna den tidigare...

No comments: