Friday, December 7, 2007

Med en fot i varje land

Det är bra att vara svensk men jobbigt att bo i USA, att döma av diverse rapporter som nyligen släppts. FN:s numera klassiska Human Development Index rankar Sverige sexa och USA tolva, vilket iofs inte är så stor skillnad, vi är båda "up there", men när det gäller miljön så är skillnaden stor.

Det kan man också se från firman GermanWatch som jag aldrig hört talas om tidigare. Sverige är bäst och USA nästsämst bland de 56 länder som kollektivt släpper ut 90% av jordens koldioxid (inte säker på om det är manmade som gäller eftersom naturen är ganska bra på det här också).

Och sist men inte minst, Dara:s Humanitarian Response Index rankar Sverige etta och USA som nummer 16 bland OECD:s 23 (?) länder.

Hade jag inte varit "hängig" från firmans företagsfest på Les Zygomates igår så hade jag kanske dragit någon slutsats, eller åtminstone varit mer "coherent" (orkar inte ens försöka översätta det ordet), men det får bli vad det är.

2 comments:

Unknown said...

Hittade din blogg som du inte alls tipsat om. Anledningen till fyndet var att jag gluttade på statistiken på min egen blogg, där man kan se IP-nummer etc, men oftast inte vem som läst. I DITT fall däremot dök den här adressen upp då. Så nu har jag besökt din blogg för första gången och här kommer min första kommentar på din blogg:
Helvete vad seriös du är! Lighten up dude! ; )

Fast jag tänker kika in här ibland för du skriver om lite blandat som kan va bra att veta och dessutom är du ju tydligen designer numera (kikade minsann på din T-shirt också), så min gissning är att det kommer dyka upp mer på den fronten eller så. Am I right? : )

Ska utforska din sida lite mer här nu. Bye for now!

Martin J. Steer said...

Sammanhängande, Filip, Sammanhängade. Glöm aldrig det.