Tuesday, February 26, 2008

Segmenterad resmarknad

I jakten på att hitta nya resenärer när resmarknaden försvagas blir kategoriseringarna alltmer nischade. Vi har tidigare hört om t.ex. etno- och ekoturism, nu kommer fattigdomsturism och sorgeturism. Löjligt? JA. Det är ju ingen skillnad mot tidigare, folk har alltid rest till resmål som har historisk, social, kulturell, politisk etc. signifikans. Genom att försöka nischa sig så missar man den större bilden. Du vet, att inte se skogen för alla träd. Vad är det med mänskan och tvångstankarna om att kategorisera allt? Är det Linnés fel?

3 comments:

Sara said...

Äsch, det är ju så hjärnan funkar. För att bearbeta all information som man bakas med dagligen måste man kategorisera och generalisera. Går liksom inte att komma ifrån. Däremot går det ju att vara medveten om faktumet och därmed vara bättre på att "se igenom" sina egna generaliseringar.... typ.

Filip Tufvesson said...

Jo, just. Bearbeta information. Det är dock inte vad det handlar om här, utan här har det gått helt överstyr. Skulle nästan vilja prata om paradigmskifte i kategoriserandet, men då är det väl jag som gått överstyr...

Josef Nedstam said...

Själv har jag bland annat stridsvagnsturistat, naturkatastrofturistat, toalettinrättningsturistat och turistturistat. Kanske man borde ange på kartan man har på Facebook?