Thursday, February 28, 2008

Puerto Rico


12-17 februari var jag i San Juan, Puerto Rico. Jag har en kompis där, James (f.d. kollega) som jag tänkt hälsa på ett tag. Kombinera det med att jag fick en fribiljett enkelväg på Jet Blue till vilken av deras destinationer som helst, varav PR är en av dem, som gick ut den 13:e (av Manny, en kompis på flygavdelningen, den var inte personlig och han kunde inte använda den), att jag gjorde klar vår forecast för året veckan innan och därmed hade lite av en svacka i arbetsbelastningen, och att det är allmänt kallt och mörkt vilket brukar få mig att längta till varmare breddgrader (ifjol åkte jag till San Diego och LA), och det hela blir uppenbart.

Jag gjorde inte jättemycket på PR, höll bara till i San Juan. James jobbade på dagarna (alla utom en) och då gled jag runt för mig själv. Han (och jag) bodde i gamla San Juan, som är en jättefin kolonial stadskärna. Där gick jag omkring några dagar, satt på fik på torg och läste en bok eller kollade på gubbarna som spelade domino. Ett par dagar provade jag stränderna, Puerta de Tierra, Isla Verde, Pinones, alla med sin egna karaktär. Vädret var kanon, 25-30 grader och sol varje dag med bara enstaka och korta skurar.

På kvällarna möttes vi upp, åt middag och gick ut på pub eller klubb. Träffade rätt många av hans kompisar där, han verkar känna "alla". Gamla San Juan är förvisso väldigt litet, men ändå. Väldigt kul var det, efter några dagar stötte jag på dem på dagen ibland och stod och snackade med dem. Det kändes väldigt hemma väldigt snabbt.

På hans lediga dag åkte vi ut till Isla Verde och Pinones, nämnda ovan, och där fick jag dels se det riktigt turistiga (hotellkomplex vid vattnet) i Isla Verde, och det väldigt lokala i Pinones. Vid vattnet det med, men det var mer laid back med gatumatsstånd och väldigt vild vegetation. Kändes lite som Zanzibar och det är det "svarta" Puerto Rico, tydligen ganska segregerat där.

Har lite bilder på Picasa, hör av dig om du vill se dem så skickar jag länken.

1 comment:

Sara said...

så klart jag vill se bilder. Vad tror du?!?! hit med länk genast så att jag kan bli lite avundsjuk på att du fått sol och vackert väder :-)