Wednesday, January 23, 2008

Hibiskuste

När jag var i Sverige i julas/nyår bodde jag hos Sara under tiden jag var i Stockholm. Där bjöd hon mig på hibiskuste som hon alltid får med sig när hon åker från Sudan. Det tyckte jag var gott, så Sara gav mig en förpackning att ta med hem. Förra veckan (lite sen i bloggandet, jag vet) var jag sjuk, influensa antar jag, något som går runt på kontoret tydligen för alla har varit/är/kommer bli sjuka. I två dagar var jag helt utslagen, åt ingenting, gjorde ingenting, bara sov och kollade på film. Och drack hibiskuste. Och det var fantastiskt gott! Så tack Sara!

3 comments:

In a crazy girls head said...

Onödigt vetande:
Hibiskus (Hibiscus rosa-sinensis) är en städsegrön buske ur familjen malvaväxter. Arten är ej känd vild och dess urspung är omtvistat, men en av de närmaste släktingarna, fjäderhibiskus, växer i östra Afrika. Många sorter som odlas idag är troligen hybrider med silverhibiskus (H. arnottianus) och rodrigueshibiskus (H. liliflorus). Hibiskus går även under namnet kinesisk ros och är bland annat Malaysias nationalblomma och Chengdus stadsblomma.
Växten odlas i de tropiska och subtropiska delarna av världen som prydnadsväxt och kan där förekomma som buskar eller häckar. I kallare klimat har hibiskus med sina stora praktfulla blommor blivit en uppskattad krukväxt. Även då den inte blommar är plantan tämligen dekorativ med sina glänsande blad.
;-)
/C.

Sara said...

Varsågod!!! Det finns mer hibiskuste att hämta så säg bara till. Har hur många paket som helst kvar (10 hemma och 10 på kontoret, typ) och åker nog ner dit igen i maj/juni.

Jag har dessutom fantastiskt fina hibiskuskrukväxter, tack C för informationen.
kram,
Sara

Sara said...

Förresten, drick även färsk ingefära, citron och honungs-te, t o m ännu bättre mot förkylning.