Thursday, July 26, 2007

Senast lästa

Har börjat läsa en ekonoms blogg, Marginal Revolution, och där listade han nyligen sina senaste lästa böcker, och det tyckte jag var en god idé. Så här följer mina, med början i nutid så går jag bakåt så länge jag orkar och minns.

Anne Fadiman, The Spirit Catches You and You Fall Down


Tre böcker i en, kan det bli bättre? Den handlar om en en hmong-flicka som har epilepsi och behandlas på amerikanskt sjukhus (hennes föräldrar är flyktingar). Vi får följa henne och hennes familj när de stångas med en helt främmande och oförstående västerländsk medicin (första boken), samtidigt som vi får en god inblick i Hmong-kulturen och deras historia (andra boken). Dessutom får vi lära och mer om epilepsi och vård än vi någonsin visste (tredje boken). De två första hade jag velat läsa separat, den tredje kunde hon gott utelämnat.

Chuck Klosterman, Sex, Drugs and Cocoa Puffs: A Low Culture Manifesto


Något spretig, och definitivt inget manifest, men en kul läsning om vad man har upplevt som Generation X:are när man växte upp. Trots att han är amerikan och jag svensk, och han är (två år) äldre, så kände jag igen mig i mycket. Underhållande, helt enkelt.

Christopher Moore, Lamb: the Gospel according to Biff, Christ's childhood pal


Japp, satir så det förslår. För mycket han-är-så-rolig-så-han-slår-sig-själv-på-knäna buskishumor, eller som Homer Simpson hade sagt, "Look at me, I'm so funny", men stundtals så är boken ändå ganska underhållande.

John Steinbeck, Grapes of wrath


Den var refererad i så många böcker att jag tyckte det var dags att läsa den. Dålig start men den tog sig och var sammanfattningsvis väldigt bra. Otroligt gripande historia och även om det är fiktion så hände just det här (eller mer eller mindre) för så många mänskor. Jag slogs av att det kunde ha varit mina farföräldrar, som också var lantbrukare under samma tid, lyckligtvis var de det i Sverige och inte USA, och därutöver hade de det aningens bättre ställt till att börja med. Men ändå.

Jack Kerouac, The Big Sur


Så fick jag läst den till sist, efter att ha haft den på min lista i snart tio år. Den levde upp till förväntningarna och var precis så bra som han är. [John Steinbecks Grapes of Wrath är refererad här...]

Franklin Foer, How soccer explains the world: an unlikely theory of globalization


Precis som Klosterman ovan så håller inte titeln vad den lovar. Boken försöker inte förklara hur fotbollen förklarar globalisering, snarare är det globaliseringens påverkan på fotbollen som analyseras. Hursomhelst är det kul läsning, extra mycket så om man tycker om fotboll. Låter kanske självklart, men är det inte nödvändigtvis, jag tyckte mycket bra om såväl Salt som Cod (båda av Mark Kurlansky) trots att jag inte bryr mig speciellt mycket om varken salt eller torsk.


Jaha, nu har vi kommit bak till slutet av Mars och jag minns inte längre än så. Kan tom vara så att jag missat en bok i hastigheten, men så är det ibland. Man kan väl anta att den inte var så bra då...

2 comments:

Alex said...

Kanon! Alltid kul att se vad andra läst och läser. Inte en enda bok på den listan jag läst så jag fick mig några boktips. Fast jag försöker klämma en bok varannan vecka så har jag nu insett att jag aldrig kommer hinna läsa allt ändå. Tragiskt när man ser på det så...

Filip Tufvesson said...

La till ett par till. Har för länge sedan insett att man kan inte läsa allt, så försöker istället fokusera på att läsa bra böcker istället för att slösa tid på dåliga. Gäller inte bara litteratur utan all kultur; konst, film, musik... Hade för många år sedan, när boken först kom ut, en plan på att läsa de hundra böckerna som listas av Harold Bloom i hans Western Canon, men tror jag lagt ner det. Inte bara för att den boken är i stugan i Sverige så jag inte vet vad som finns på listan, utan också för att vi onekligen har olika smak (även om jag tycker Shakespeare är stor så tycker jag inte han är en gudom såsom Bloom gör...).