Friday, July 27, 2007

Mer senast lästa

Insåg att jag glömt några stycken...

J.R.R. Tolkien, Narn i chin Hurin: the tale of the children of Hurin


Tolkiens dödsflämtning, en samling anteckningar och halvfärdiga manuskript som till sista sammanställts av hans son. Vilken bok! Självklart har den sin plats i "Midgårds" historia, men den står sig också bra i sig självt. Ska inte förstöra slutet, men det är dramatik värdigt de gamla grekerna. Eller Shakespeare för den delen, vars Midsommarnattsdröm jag såg igår. Bra uppsättning.

Haruki Murakami, After dark


Murakami is brilliant as always, although this novel is more realistic than ever before, it's still enchanting in a true Murakami way. Jo du, det kunde jag väl skrivit på svenska också?

Bill Bryson, A Walk in the Woods


Bryson är en bra reseförfattare. Alls inte i klass med Robert Byron, Ryszard Kapuściński, eller Bruce Chatwin, men lite putslustig sådär. I den här boken ger han sig ut på Appalachian Trail tillsammans med en överviktig gammal kompis som är diabetiker och svimmar om han inte äter varje timme. Jodå, de får det kämpigt.

Nu tror jag listan från April och framåt är komplett. Just nu läser jag Joyces Ulysses, så det lär ta ett tag till nästa uppdatering...

1 comment:

Alex said...

ååååh En midsommarnattsdröm! En av mina absoluta favoriter och jag tror dessutom att det var den första Shakespeaerpjäsen jag spelade i själv också... Underbart sagospel som kan läsas och ses om och om igen!