Friday, November 9, 2007

Senast lästa

Det var ett tag sedan jag berättade vad jag läser. Det är för att jag fastnat i Joyces Dubliners, med 100 sidor kvar är jag dock snart där. Har stuckit emellan med lite andra böcker.

Louise Murphy, The true story of Hansel and Gretel


Jag läste den i september så det var ett tag sedan, som en del av bokklubben på jobbet. OK bok men inget man gör sig omak för. En berättelse om judeförföljelse i Polen på andra världskriget skrivet i Hans & Greta-stuk. Greppet är lite väl krystat ibland och andra världskrigsskildringar finns det många och bättre av.

Ann Patchett, Run


Hon är inte lite hypad här, kanske extra mycket så i Boston för att boken utspelar sig i Boston. Hon hade en book talk på mitt bibliotek som jag tyvärr missade men plockade upp boken häromveckan och plöjde igenom den på tre kvällar. Riktigt bra, även om den stundtals var lite överdrivet melodramatisk. Faller nog i facket "chick lit" är jag rädd för...

Thomas L Friedman, The World is Flat


Gillar inte honom men det var oktobers bok i bokklubben så jag läste den ändå. Otroligt basic där han t.o.m. förklarar vad en "blog" är och säger absolut inget nytt. Ska erkänna att jag inte läst ut den än så det är möjligt att han knyter ihop det på slutet och drar slutsatser som ingen annan gjort, men jag betvivlar det starkt. Det är nog bara en populärvetenskaplig bok om globalisering som inte säger något som inte redan sades i min kurslitteratur för 7 år sedan är jag rädd för.

Sedan förra veckan har jag bytt från att läsa till att skriva, så det dröjer nog ett tag innan nästa uppdatering igen är jag rädd för.

No comments: